Affärsidé

”Varje företag som lever av att sälja något har en affärsidé.”

Läser jag i en bok (En ”funderingsbok” – menar författaren – med titeln – Antagligen har du fel affärsidé) som jag jag ofta återkommer till – där man i bokens inledning kan läsa:
Erbjuder man marknaden sin produkt eller tjänst, och marknaden svarar med att köpa, så är det något behov man tillfredsställer.

Vi uppfattas tydligen också av en tillräckligt stor del av marknaden som så kompetenta och unika i den bransch vi befinner oss i att vi på ett lönsamt sätt kan hålla våra konkurrenter stången
.


Det finns förstås hos mig flera ”skäl” som fått mig att vilja skriva de här raderna – ”funderingsboken” inspirerar mig – och att jag gillar att själv fundera kring de saker jag ser och upplever.
Andra förströr sig med att titta på TV.

Eftersom jag en gång i veckan besöker vårt lokala Systembolag (vars affärsidé jag inte känner till – men anar att jag kan förstå) så händer det att jag går in hos ”grannen” Coop – för att komplettera med några småsaker jag glömt vid mina besök hos Cityhallen (Ica) – som är min huvudleverantör av dagligvaror.
Som jag uppfattar det – varje gång förundras jag över skillnaden (i upplevelsen – som jag upplever den) mellan Coop och Cityhallen.

Stillsamt hos Coop – livligt hos Cityhallen.

Folk i Vingåker behöver ju handla mat – varför är det då så få som gör det hos Coop?
Är frågan som pockar på svar – när jag jämför dem med vår lokala ”Ica-butik”.
Har Coop – fel affärsidé?
Nja – de har väl samma som Cityhallen ”sälja livsmedel till Vingåkersborna”.
Möjligen finns skillnaden i ”Hur man gör det”.

Funderingsboken säger:
En affärsidé måste innehålla svar på frågor som:
”Vad, till Vem, Var?” Och Hur?

Jag drabbas av där av ett eget kanske- tillägg ”Och varför då?”

Vilket får mig att här komma med en liten utredning kring den saken.

”Idén med de kooperativa organisationerna var att ge svenska kunder makt över vad de skulle få köpa och dessutom makt över priset. Slut på ockrandet.
Konsum, Domus och Blåvitt var varumärken för de som trodde på konsumentmakt i affären.”

Ja Jo – sådant kan man förstå att det händer.
Utveckling kallas det emellanåt.
Nå!

Dagens Coop
beskriver sig själva så här:
Coop drivs av en kombination av ekonomiska mål, hållbarhetsåtaganden och kooperativa värderingar.
De vill skapa medlemsnytta genom att erbjuda bra mat och tjänster till bra priser samtidigt som de bidrar till en mer hållbar utveckling för människor och miljö.
En viktig drivkraft är också att vara ”den goda kraften i mat-Sverige” och att vara ledande inom hållbarhet.” 

Coop består av 26 föreningar som har fyra miljoner medlemmar som är våra ägare.


Dagens Ica säger så här om sig själva:
Den gemensamma visionen för alla våra verksamheter är att göra varje dag lite enklare.
Genom att samverka och tillvarata skalfördelar skapar vi nytta för kunden, de enskilda verksamheterna och ICA Gruppen.

I Sverige drivs dagligvaruhandeln tillsammans med fria ICA-handlare, som själva äger sina butiker.
ICA Sverige står för bland annat gemensamma inköp, logistik, central marknadskommunikation samt övergripande utveckling av butiksnätet.”


Nog kan man väl (i alla fall jag) efter att ha läst ovanstående ”värdeord” fundera lite över varför det de senaste åren i media publicerats krisrubriker som trumpetar ut:
”JÄTTEKRIS FÖR COOP” där det i artikeln under rubriken kan läsas:

Coop rasar år efter år. I fjol förlorade man 721 miljoner kronor.
Året innan förlorade man 698 miljoner.
Detta om man utgår från de 15 största föreningarna i landet som tillsammans står för 97 procent av försäljningen
Om man även lägger till 2022 års förluster för konsumentföreningarna så landar siffran på 1,5 miljarder.

”Coop består av 26 föreningar som har fyra miljoner medlemmar som är våra ägare.”
För mig – borde inte det betyda att Coop därmed borde vara en ”lysande framgång?”
Med sina 4 miljoner – ”ägare”? Stadiga kunder?

Som – kan man väl ana – ägare som (numera) dock inte tillräckligt starkt förförs av Coops slösande värdeords-berättelse – för att vilja gynna ”sitt eget ägande”.

Hälsa, hållbarhet och kvalitetssäkring hör tätt samman, och vi arbetar varje dag för att ta ett stort och självklart ansvar för din matglädje och upplevelse hos oss.
Vi vill vara den goda kraften i mat-Sverige och göra det lätt för dig att välja rätt.
Coop ska vara ledande inom hållbarhet och våga vara obekväma och stå på kundernas sida för att fortsätta vara det företag som sätter agendan i mat-Sverige, som den goda kraften.


Mat är något som berör oss alla. Mat är inte bara livsviktigt för vår överlevnad utan ett sätt för oss att njuta och umgås. Våra matvanor påverkar även vår hälsa och planet.
Med hållbar och nyttig mat håller vi oss friska och mår bättre, samtidigt som vi tillsammans bidrar till en mer hållbar planet.

Det ska vara lätt att välja rätt
Vi inom Coop har en viktig roll i detta. Vi arbetar för att våra butiker och digitala lösningar både ska öka medvetenheten och möjligheterna till ett mer hållbart och hälsosamt liv.
Vi vill att det ska vara så enkelt som möjligt för dig att välja bra produkter. Tredjepartscertifierade produkter såsom ekologiskt, Bra miljöval, Fairtrade, UTZ eller exempelvis Svanen är alla kontrollerade på flera och ofta olika parametrar för att minska miljöpåverkan.
Coops Hållarhetsdeklaration ger information om produkternas påverkan.
Det viktiga arbetet fortsätter och vi ska fortsätta vara den goda kraften i mat-Sverige.


Cityhallen – (Thorni i Vingåker AB)

153,8 miljoner i omsättning 2024
Resultat – 6,64 miljoner i vinst
35 anställda

Coop Vingåker (Sandra Melins Livs AB)
14,5 miljoner i omsättning 2024
Resultat – minus 395-tusen
18 anställda


Att bygga företag handlar inte enbart om organisation och produkter – det handlar också om att motivera människor, skriver Bo Hagskog, författaren till den underhållande boken jag emellanåt njuter av.

Och konstaterar att – jag min usla människa – just inte alls motiveras av – värdeord eller stiliga värdegrunder.
Det gäller tydligen en del andra också…